ferma animalelor.jpg

„Toate animalele sunt egale, dar unele animale sunt mai egale decât altele.”

Mă gândesc cu amuzament că toată acțiunea cărții începe de la o idee fantezistă pe care Seniorul, un porc de la fermă, le-o induce suratelor sale animaliere: anume ideea unei revoluții împotriva dominației umane, considerate abuzive. Astfel, după moartea bătrânului Senior, cei noi discipoli ai lui, Napoleon și Bulgăre de Nea, îi duc planul la îndeplinire, strunind restul animalelor să îl sperie și să îl gonească pe proprietarul fermei. Fericite că au scăpat de domnul Jones, animalele sărbătoresc fără să se gândească prea mult cum vor supraviețui fără intervenția umană și îi desemnează lideri pe cei doi porci. Însă doi conducători înseamnă două minți cu idei diferite, iar cel care va câștiga conflictele va fi cel mai viclean. Așa ajunge Bulgăre de Nea să fie acuzat pe nedrept că ar complota cu oamenii, fiind alungat de la fermă în favoarea meschinului Napoleon. Iar din momentul în care Napoleon ajunge la conducere, o serie de evenimente nefortuite se adună ca un mare bulgăre de nea, conducând la pierderea treptată a libertății animalelor. Astfel, cele șapte reguli de aur care sunt stabilite la începutul domniei celor doi porci încep să fie încălcate rând pe rând tocmai de cel ce le-a fixat. Sabotarea lor se face insidios și perfid, prin modificare și nu prin eradicare. De pildă, porunca „Niciun animal să doarmă în pat” a devenit „Niciun animal să nu doarmă în pat cu așternuturi”. Încălcarea primelor șase porunci a fost trecută cu vederea de către animale, însă când ultima și cea mai importantă a fost nerespectată, cea privind garantarea egalității dintre ei, a devenit clar faptul că echitatea este doar o iluzie, imposibil de menținut. Nu e neliniștitor cât de mult seamănă lumea animalelor cu cea a oamenilor?

Am încercat să nu citesc această carte ca pe o parabolă a regimurilor totalitare, așa cum știu că a fost receptat textul lui Orwell, ci ca pe o parabolă mai amplă a condiției umane în general, supuse unor pericole din afară sau din însăși natura ei.

Sunt curioasă dacă și voi ați găsi aceleași echivalente ale tipologiilor de oameni printre gâște, oi, cai, porci și… pisici.

Trempe Andrada, clasa a 8-a, Școala Gimnazială „Oltea Doamna”, Oradea