Str. Titu Maiorescu, nr. 5, Cluj, 400075
Numarul de cont: RO87BRDE130SV08210281300, BRD Cluj
Cod fiscal/(CNP-persoana fizica): CUI 13855213
Tel./fax 0264-443047
e-mail: office@anpro.ro
www.anpro.ro

CINE EŞTI? DE UNDE VII? ÎNCOTRO TE DUCI?
sau nevoia de identitate

decembrie 2023- decembrie 2024
Concurs înscris în CEPENI, poziția 68/2025

https://www.facebook.com/groups/1990804990946055
https://www.facebook.com/consilierdelecturaANPRO
http://www.lecturiadaelevilor.anpro.ro/

„In perioada trecerii de la copilărie la adolescență ar trebui
să înceapă conștientizarea nevoii de construire a unei identități mai bogate
decât aceea cu care ne-a inzestrat natura. Cum să facem să educăm la cât mai mulți tineri această nevoie
(valorificând critic, selectiv, identitatea primită de la natură)?” Solomon Marcus, Zece nevoi ale educației

I. DATE GENERALE

Lecturiada elevilor, ajunsă la a 16-a ediție, este un proiect-concurs tematic de multiliterație, care se adresează elevilor din gimnaziu și liceu. Cele cinci secțiuni  se desfășoară pe parcursul unui an calendaristic online și „față în față”, având o etapă  locală și una națională. Probele din etapa locală se desfășoară între februarie și iunie 2025, iar etapa națională, Școala lui Solomon Marcus, la care participă elevii și profrsorii coordonatori ale căror proiecte și portofolii înscrise în concurs sunt declarate admise, are loc la Cluj la începutul lunii septembrie.

Precizăm că lecturiadele sunt concursuri tematice deschise la care poate participa orice elev cu vârsta cuprinsă între 11 și 18 ani, precum și oricâte cercuri/ateliere/cluburi de lectură dintr-un judeţ, localitate sau chiar din aceeaşi şcoală din România și Republica Moldova. Mai mult, elevii/ cercurile/ cluburile/ atelierele de lectură și scriere pot participa la una, două sau chiar la toate secțiunile.

Deși numite concursuri, accentul nu se pune atât pe spiritul de competiţie, cât pe împărtăşirea unor experienţe de multiliterație cu rol formator şi pe crearea sentimentului de apartenenţă la aceeaşi comunitate de cititori.

Tema lecturiadei 2025 face parte din seria consacrată școlii, începută în 2021, cu „Școală și școli”, După ce au călătorit în timp și spațiu în căutarea „celei mai bune dintre școlile posibile” ucenicii se întorc în prezent propunându-și să folosească experiența adunată.. O vor face  experimentând „nevoile” unei școli a prezentului. (vezi Solomon Marcus)  adecvate  propriilor așteptări. Au început cu „nevoia de joc” care i-a condus spre „nevoia de împrospătare”, iar aceasta i-a trimis spre „nevoia de mirare și de întrebare”. Această ediție este consacrată „nevoii de identitate”, cea despre care Solomon Marcus afirmă că le împlică pe toate celelalte nouă, pentru că „Aici se află o provocarea majoră, dramatică, și o șansă de a da vieții noastre o motivație superioară.”.  
II. BIBLIOGRAFIE LECTURIADA 2025

Solomon Marcus, 10 nevoi umane, Editura Spandugino, 2015
Liviu Papadima, Un decalog sau mai multe, Editura Spandugino, 2016
Ion Creangă, Povestea lui Harap-Alb
https://dilemaveche.ro/sectiune/tema-saptamanii/identitatea-o-istorie-inscrisa-in-oasele-noastre-629505.html
https://acad.ro/acad_membri/membri/fisiere/Blandiana_Ana_discursPremiulPrintesaAsturia.pdf

III. FORME/SECŢIUNI/PARTICIPANŢI/CALENDAR

  1. CITEȘTE CU MINE! „CE POȚI FACE CU O CARTE?” (Luna cititorilor – 1-28 februarie)

Secțiune deschisă tuturor grupurilor de elevi (școli, clase, cercuri/ cluburi) cu vârste cuprinse între 11 și 18 ani.
Descriere: Va consta 1. dintr-o campanie „pro lectura” pentru „Cea mai bună carte citită în 2024; 2. sărbătorirea împreună a Zilei naționale a lecturii  și 3. un concurs de proiecte subordonate titlului de mai sus.
Tema, la fel ca în edițiile anterioare, se va axa pe literatura română (canonică și de patrimoniu, clasică sau actuală).
Punctul de vârf − Ziua națională a lecturii (15 februarie) − va fi consacrată unor activități comune desfășurate online și „față în față” desfășurate după un orar anunțat în prealabil (provocări, mici concursuri, promovări ale activităților proprii, întâlniri cu autorii etc.
Termenul pentru trimiterea formularului de înscriere în concurs: 28 februarie. Formularul care conține condițiile de participare va fi postat pe grupul lecturiadelor la începutul lunii februarie.
Observații: Grupurile care au lucrat sub formă de proiecte  și le pot înscrie pentru admiterea la Școala solomonarilor, etapa națională a Lecturiadei.până în 15 iulie 2025.

  1. DIGIEVENIMENTE (martie-aprilie 2025)

Secțiune deschisă tuturor grupurilor de elevi (școli, clase, cercuri/ cluburi) din gimnazii și licee.
Descriere: Pe parcursul anului vor fi promovate pe grupul de Facebook al Lecturiadei și pe pagina „Consilierului de lectură” diverse evenimente legate de carte și lectură cu prilejul unor sărbători ale lecturii De la Mărțișoare/Istorioare la Nesupusele, 1-8 martie;  Ziua Poeziei, 21 martie; Ziua internațională a lecturii pentru copii și adolescenți, 2 aprilie; Ziua lecturii, a bibliotecii și a drepturilor de autor, 23 aprilie.
Observații: În cazul în care li se dă mai mare amploare și activitățile sunt organizate sub formă de proiecte, elevii și „consilierii” lor de lectură” pot înscrie (digi)proiectele pe care leconsideră mai reușite pentru selecția în etapa național până în 15 iunie 2025.

  1. DIGIPORTOFOLII. CINE EȘTI ? DE UNDE VII? (februarie-iunie 2025)

Secțiune deschisă elevilor celor care activează în cercuri/ cluburi/ ateliere de lectură.
Descriere. Proba constă în documentarea, conceperea, realizarea și experimentarea unui portofolui de grup, în care membrii cercului/clubului au posibilitatea să opteze asupra unui aspect ce ține de identitatea de grup: familie, loc, limbă, tradiții, istorie recentă etc. + jurnalul de bord (istoria narativă a conceperii portofoliului) la care se adaugă link-urile care dau acces la materialele ilustrative.
Termen pentru înscriere: 15 iulie 2025

  1. DIGISCRIERE. CINE EȘTI ? ÎNCOTRO TE INDREPȚI? CALEIDOSCOP (februarie-iunie 2025)

Secțiune cu participare individuală, deschisă tuturor elevilor.
Descriere. Textele (de ficțiune sau nu), subordonate titlului vor fi urmate de transpunerea lor în alt limbaj: podcast, bandă desenată, povestire grafică, animație, scheci, booktrailer) vor avea cel mult 1000  de cuvinte. Concurentul va însoți textul cu o scurtă autoprezentare (50 de cuvinte încare vor încorpora linkul care permite  transpunerea textului în alt limbaj.
Termen pentru înscriere: 15 iulie 2025

  1. CITITOR DE ȘAPTE STELE (februarie-august 2025)

Secțiune cu participare individuală. Se desfășoară în intervalul februarie august 2025.
Descriere. Constă dintr-un concurs pentru locul de cel mai bun cititor al anului. Locul de cel mai bun cititor va fi atribuită de public care va lua în considerare numărul recenziilor/cronicilor.semnalărilor de carte postate pe pagina Cărți de Top a site-lul Lecturiadelor, calitatea materialelor publicate, prin varietatea și originalitatea mijloacelor de convingere a cititorului și prin comentariile cititorilor.

IV. ÎNSCRIEREA ÎN CONCURS

Se va face prin completarea formularului de înscriere de pe site-ul lecturiadei (https://www.lecturiadaelevilor.anpro.ro/formular-de-inscriere/ ) în funcție de secțiune și de datele specificate pentru fiecare secțiune. Nota bene: încărcarea materialelor (a. acordul cu semnătura părinților cu privire la prelucrarea datelor personale în format PDF; b. protocolul de colaborare ANPRO (facultativ); c. materialele înscrise în concurs se încarcă în bloc într-un fișier arhivat. Proiectele se înscriu cu propriul titlu și NU cu cel al secțiunii!

V. EVALUAREA
Se face la două niveluri și în două etape. În prima etapă se vor evalua proiectele și portofoliile înscrise în concurs pentru a se stabili „admișii” la etapa națională. În a doua etapă se vor stabili premiile și mențiunile pentru participanții cei mai merituoși la probele impuse pe parcursul desfășurării activităților din faza națională.
Juriul pentru admiterea la Școala solomonarilor va fi alcătuit din redactorii revistei „Consilierul de lectură”. Președintele juriului din 2025 va fi scriitorul și traducătorul Florin Bican. Juriul pentru stabilirea premiilor va fi format din profesorii care vor însoți elevii la etapa finală a concursului, respectând condiția de a nu avea elevi concurenți la secțiunea la care vor fi evaluatori.
Materialele produse pentru secțiunile lecturiadei vor fi evaluate separat de fiecare membru al juriului. Criteriile de evaluare vor viza următoarele aspecte: 1. respectarea condiţiilor impuse prin regulament referitoare la scop, conţinut şi formă; 2. credibilitatea/ autenticitatea materialelor; 3. adecvarea și varietatea produselor media; 4. calitatea documentării/ utilizarea corectă cu respectarea drepturilor de autor a surselor; 5. adecvarea activităților la specificul publicului ţintă; 6. capacitatea de a evalua corect impactul proiectului asupra grupului căruia i se adresează atât la nivel cantitativ, cât şi calitativ; 7. originalitatea (la nivel tematic, structural și estetic, tehnologie: alegerea titlurilor, inserarea imaginilor/fotografiilor, tehnoredactarea, utilizarea aplicațiilor etc.); 8. coerenţa şi coeziunea atât la nivel global, cât şi la nivelul fiecărui material în parte; 9. capacitatea de persuasiune – atât la nivelul colegilor, cât şi la nivelul juriului; 10. expresivitatea şi corectitudinea limbajului.
Membrii juriului vor avea libertatea de a individualiza criteriile în funcție de specificul secțiunii.

Câteva precizări: 1. Evaluarea va fi una de ordin calitativ. Ne interesează în egală măsură procesul realizării produselor, consemnat în prezentări sau jurnale de bord („naşterea” ideii, etapele prin care trece până la realizarea concretă şi prezentarea rezultatelor) şi produsul, pe care îl dorim cât mai autentic; 2. În al doilea rând, specificăm că în cazul proiectelor și portofoliilor avem de-a face cu activități comune ale cercului/clubului. Prin urmare, vom urmări performanţele întregului grup care pune în practică o idee – cu alte cuvinte colaborarea între membrii echipei, repartizarea judicioasă a sarcinilor, contribuția la redactarea materialelor, promovarea, evaluarea etc..
Materialele tehnoredactate neglijent, cu greşeli de ortografie şi de exprimare sau care nu vor fi scrise cu caractere româneşti (cu diacritice) vor fi eliminate din concurs.

VI. ANUNȚAREA REZULTATELOR ȘI PREMII

  1. Pentru etapa finală vor fi selectate a. 8 proiecte pentru secțiunea „Citește cu mine!; b. 8 proiecte desfășurate în cadrul digievenimentelor; c. 10 digiportofolii pentru secțiunea cu același titlu; d.  8 texte pentru secțiunea de Digiscriere; e. 2 locuri pentru secțiunea Cititor de șapte stele. Selectarea echivalează cu obținerea unui loc la Școala solomonarilor 2025 la care vor participa elevii care au obținut locul individual  la secțiunile de (Digi)scriere și Cititor de șapte stele, precum și reprezentanții cercurilor/cluburilor admise la secțiunile de digiproiecte și digiportofolii. Elevii vor fi însoțiți de profrsorul coordonator.

Lista finaliștilor va fi publicată  în 10 august 2025 pe blogul Liceului Teoretic ELF, pe site-ul Lecturiadei, pe pagina de facebook a Lecturiadei 2024 și pe www.anpro.ro/secțiunea cercuri de lectură.

  1. Proiectele, portofoliile admise precum și volumul cu lucrările selectate la concursul de scriere creativă vor fi postate pe site-ul Lecturiadelor.
  1. Materialele trimise vor fi valorificate ca exemple de bune practici în publicațiile sau pe paginile ANPRO.
  1. Toţi participanţii elevi la etapa naţională vor primi o „diplomă de merit” din partea organizatorilor,
  1. La solicitare, vom elibera școlilor partenere o adeverință prin care atestăm participarea la Lecturiada 2025.

VII. ȘCOALA SOLOMONARILOR LUI SOLOMON MARCUS (1-5 septembrie 2025)

Etapa națională se va organiza timp de cinci zile sub forma unei școli de vară la începutul lunii septembrie  în parteneriat cu „Consilierul de lectură” și Biblioteca județeană Octavian Goga, precum și cu alte instituții cultarale ca: Muzeul etnografic al Transilvaniei. Facultatea de Litere, UBB, Facultatea de Teatru și Film, UBB, Cluj.
Școala va avea ca scop tratarea dintr-o nouă perspectivă a celor trei întrebări din titlul concursului. La aceasta se adaugă îndeplinirea unor obiective generale ale programului: schimb de experiență, consolidarea unei comunități de cititori, program de interformare pentru „consilierii de lectură”.
Vom oferi premii  și mențiuni în cărți elevilor care s-au distins la activitățile desfășurate pe parcursul celor cinci zile reprezentându-și în egală măsură și cercul/clubul, iar coordonatorii lor vor obţine un certificat eliberat de ANPRO.prin care li se atestă un curs de formare de 40 de ore pe problemele de multiliterație.

VIII. FOLLOW UP. DISEMINARE. MULTIPLICARE. septembrie-decembrie 2025

Activitățile de diseminare vor începe în 8 septembrie, odată cu Ziua literației, și vor continua până la sfârșitul anului 2025 prin activități specifice „față în față” și online.

Pentru întrebări şi informaţii suplimentare puteți accesa Contact pe platforma concursului. http://www.lecturiadaelevilor.anpro.ro/contact/
Vă invităm să urmăriți regulat grupul de pe blogul Liceului Teoretic ELF, grupul de Facebook Lecturiada elevilor precum și site-ul lecturiadelor.

Despre organizatori:
Lecturiadele elevilor sunt partea cea mai dinamică a programului „Cercuri de lectură” inițiat în 2004 de ANPRO – Asociaţia Profesorilor de Limba şi Literatura Română „Ioana Em. Petrescu”, program cu o latură aplicativă și cu una de cercetare didactică a lecturii/ scrierii în școală. Aflate la ediția a 16-a, în timp, Lecturiadele și-au dobândit statutul de program de multiliterație cu deschideri inter- și transdisciplinare, desfășurat la nivel național.

Creativitatea este una din valorile fundamentale ale Liceului Teoretic Elf, Cluj, instituție cu o vechime de 30 de ani. În afară de rezultatele academice foarte bune, elevii de la Elf au o experiență remarcabilă în conceperea și punerea în practică a unor proiecte culturale inter- și transdisciplinare de anvergură ca: ZZOOM, Blue și Zbor, DOR.

Școlile partenere (Liceul Teoretic Nicolae Bălcescu din Cluj, Liceul Gelu Voievod din Gilău și Liceul Petru Maior din Gherla) sunt unități școlare reprezentative pentru județul Cluj.

Organizatorii
ANPRO – Asociația Profesorilor de Limba și Literatura Română Ioana Em. Petrescu”
Programul Cercuri de lectură
Liceul Teoretic ELF, Cluj