Proiect premiat la concursul Lecturi paralele, decembrie 2020

Cercul transdisciplinar de lectură al adolescenților împătimiți de călătorii
Colegiul Național Moise Nicoară, Arad
elevi: Dragoș Grigore-Șerban, Eva Morusi, Norbert Boka, Ada Chiș-Cohan, Jesyca Nikola, Damaris Parasca, Anyia Circa – Chirilă; coord: Camelia Circa-Chirilă, Alexandra Nicula

  1. Scopul:

Stimularea lecturii și a creativității prin abordarea interdisciplinară a conceptului de ALBASTRU în literatură și în celelalte arte

  1. Obiectivele:
  1. Să identifice cel puțin patru abordări complementare ale noțiunii de ALBASTRU în operele literare, plastic și muzicale propuse ca punct de sprijin în ceea ce privește lectura textului multimodal
  2. Să creeze legături de sens între poeziile eminesciene și tablourile selectate pentru lectura paralelă
  3. Să identifice cât mai multe titluri de basme care se pot asocia ornamentelor pictate cu motive tradiționale
  4. Să realizeze paralele între cărți și filme care au ca temă sau pretext culoarea ALBASTRU
  5. Să realizeze, pornind de la cartea citită, benzi desenate, jocuri, jucării sau ilustrații
  1. Etapele:
    1. Intrarea în atmosferă. Într-o primă etapă, alături de colega de plastică, Alexandra Nicula, am conceput activitățile și materialele – suport care necesitau o pregătire prealabilă. Astfel, am realizat biletul de intrare, ce presupunea o familiarizare cu conceptual propus și o provocare creative (https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeDhjcS-hpKdehA-t4rUPWe7-JDFzrbqPDk4buPn2Ycgskpbg/viewform ) și un prim suport teoretic interactiv în ce privește abordarea basmului BARBĂ ALBASTRĂ, gândit pentru o activitate sincronă (https://docs.google.com/presentation/d/10QqMM_E2VxiSzO0x4eeUnrYHFVm4Duumlc2luq1gayM/edit#slide=id.p ), dar și o fișă de lucru asincronă (https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdz_EdJ6n8tTCYVQmYZSEl3_ylMXBkRdf98NSaj_z6eUQpFPw/viewform )
    2. Albastrul în poezie și pictură. În cadrul acestei etape, am propus elevilor trei poezii eminesciene (Lacul: https://padlet-uploads.storage.googleapis.com/833866654/4a8e1c5469ab2508dc5fa115614db2c3/Text__i_imagine_1.jpg, Floare albastră: https://padlet-uploads.storage.googleapis.com/833866654/ee4f4e760ab0683ee9771e3bbe751691/Text__i_imagine_2.jpg și Veneția: https://padlet-uploads.storage.googleapis.com/833866654/d66ab1f49998f6cbc10dc15b4d0f19a6/Text__i_imagine_3.jpg ) și trei picturi cu aceleași titluri semnate de artiștii arădeni Flory și Mihai Takacs, pe baza cărora să identifice cel puțin trei asemănări și trei deosebiri
    3. De la Barbă Albastră la basmele populare românești. Creând un colaj cu decorațiunile pictate pe lemn de colega mea de plastică, am realizat o provocare cu ajutorul aplicației colaborative jamboard, solicitând elevilor să asocieze titluri ale basmelor românești cu imaginile primite și să își argumenteze alegerile (https://padlet-uploads.storage.googleapis.com/833866654/31275eb5f362d9b6fae5a7fe7cf1c5f4/Text__i_imagine_4.jpg ) Câteva exemple: https://padlet-uploads.storage.googleapis.com/833866654/94b713ad81d36e2c05f6689944e70876/jamboard1.jpg
    4. Cartea și filmul. Utilizând tabla virtuală, elevii au primit provocarea de a realiza o diagram Venn, subliniind asemănările și deosebirile între cartea și filmul alese pentru inferențe (un exemplu: https://padlet-uploads.storage.googleapis.com/833866654/d00d4f6267b7a544854a8fb735ada62c/Girigan_Alex_6C_film_vs_carte_Narnia_1.jpg )
    5. Metamorfoze. Elevii au primit provocarea să transforme cartea sau tabloul preferat într-o jucărie, într-un joc (cu zaruri, puzzle, quizz sau orice alt joc preferat), într-o bandă desenată, într-o ilustrație sau într-un alt tablou și să posteze produsele realizate sub formă de fotografii, colaje sau filmulețe (https://padlet-uploads.storage.googleapis.com/833866654/834002a777105d1aff31511f82b30a80/image.png ).
    1. Descrierea activității principale:

    Activitatea principală a presupus parcurgerea etapelor de mai sus în cadrul întâlnirilor de cerc, întâlniri care au avut loc sâmbăta, online, pe platforma școlii, moisenicoaraonline.ro. Elevii s-au implicat cu mult entuziasm, au citit textele propuse, dar au și selectat propriile titluri atunci când li s-a solicitat acest lucru. Au descoperit încântați tablourile artiștilor arădeni în galleria virtuală creată în spațiul colaborativ al proiectului, cu ajutorul aplicației padlet.
    Au realizat cu ușurință paralele între literatură, pictură, muzică și film și au răspuns cu bucurie provocării creative de a transforma o carte sau un tablou în jocuri, jucării, benzi desenate și ilustrații, căci au utilizat tehnologia de la tableta grafică (https://padlet-uploads.storage.googleapis.com/833866654/2719b4349fb564a330c1021f9298fecc/WhatsApp_Image_2020_12_14_at_22_11_23.jpeg ) la diverse aplicații (jigsaw planet, typeform).
    O mare parte dintre aceste activități le-am propus și participanților la concursul Lecturi paralele, organizat în decembrie 2020 de către ANPRO. Am primit drept răspuns exemple de bune practici, care au implementat ideile noastre, dar și răspunsuri la provocările lansate online, în cadrul biletului de intrare, de exemplu: https://padlet-uploads.storage.googleapis.com/833866654/7db409114d8d4c242adac0521968c82c/image.png

    1. Feedback și evaluare:

    Am oferit feedback fiecărui elev, pentru fiecare activitate realizată.  De fiecare dată, elevii au ținut cont de sugestiile constructive și au revenit asupra produsului, îmbunătățindu-l. De asemenea, am oferit feedback și elevilor și profesorilor din țară prin comentariile de la postările din grup, iar evaluarea s-a realizat atât prin colajele realizate cu creațiile elevilor și ale pofesorilor, postate în grupul Lecturiadei (un exemplu: https://padlet-uploads.storage.googleapis.com/833866654/7db409114d8d4c242adac0521968c82c/image.png), cât și prin evaluarea proiectului nostru de către comisia de evaluare, în urma căreia a obținut Premiul Revistei Consilierul de Lectură, care ne onorează.

    1. Promovare media și ecouri:

    Am promovat proiectul atât pe pagina personală de facebook https://m.facebook.com/groups/1990804990946055/permalink/4115428655150334/ cât și pe cea a grupului Lecturiadei https://m.facebook.com/groups/1990804990946055/permalink/4115301728496360/
    dar și a Colegiului Național Moise Nicoară din Arad https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1282748405425868&id=534110490289667
    Vezi link-ul la care se pot viziona dovezile: https://padlet.com/cameliacirca/yi25aqoeqbj7ofqr