Cercul de lectură și scriere creativă Cetatea Lecturii
Colegiul Național Gheorghe Lazăr, Sibiu
Elevi: Sebastian Caminschi, Anisia Oncioiu; coord. Marcela Ciobănuc

  1. Instituții partenere:

Asociația Profesorilor de Limba și Literatura Română ANPRO, Programul „Cercuri de lectură”

  1. Scop:

Dezvoltarea competențelor culturale ale elevilor, prin participarea la acțiuni cultural – artistice care promovează rolul cărții, al lecturii și al studiului;

  1. Obiective:

– Descoperirea unor strategii de lectură care înlesnesc comprehensiunea și interpretarea textelor;
– Exersarea, de către elevi, a competențelor de redactare (scrisoare, jurnal, text narativ, articol, eseu, recenzie, interviu etc.);
– Stimularea creativității elevilor (scriere creativă, desene; obiecte hand-made etc.);
– Formarea unor competențe transcurriculare, ce vizează realizarea unor produse media, cu privire la fenomenul cultural actual (book trailer, videoclip, blog, animație etc.).
– Crearea unor resurse digitale eficiente și atractive pentru actul educațional;

  1. Public-țintă:

elevi ai claselor a VI-a A și a VI-a B, Cercul Cetatea lecturii

  1. Etape/activități:

Activitatea 1: Ziua Internațională a Cititului Împreună (ZICI)
02. 2021 – Atelier de lectură on-line (platforma Zoom): O oglindă magică, o poveste – alchimia cunoașterii de sine
Atelierul a fost structurat în trei secvențe:
Secvența I: Lectura textului „Exercițiu de kintsugi” de Laura Grunberg (din antologia În oglindă): exerciții de predicție, discuții pe marginea textului.
Secvența a II-a: Valențe ale oglinzii o incursiune succintă în mitologie, religie, istorie, literatură, pictură, filosofie, psiholgie etc.
Secvența a III-a: Între prieteni… Între cărți – proiecte individuale https://pasaportliterar.wordpress.com/2021/02/14/ziua-internationala-a-cititului-impreuna/
https://www.facebook.com/groups/1990804990946055/permalink/4271089346250930
Activitatea 2: Mărțișoare_Cărțișoare_cu_scrisoare
Dacă în 2020 călătoream alături de personajele îndrăgite pornind în aventuri nebănuite și fascinante, anul acesta am comunicat cu prietenii imaginari prin intermediul scrisorilor adresate acestora. Cunoscându-le firea, preferințele sau pasiunile, le-am făcut recomandări de lectură, alegând cărți cu care aceștia să rezoneze. Scrisorile noastre se găsesc pe pagina de facebook a Lecturiadei 2021 și pe site-ul cercului de lectură „Cetatea Lecturii”: – video-colaj realizat în aplicația Canva de elevii claselor a VI-a; – un video-mărțișor adresat Matildei (din cartea lui Roald Dahl) de către eleva Ana Galea (a VI-a B) https://pasaportliterar.wordpress.com/2021/03/10/un-eveniment-lecturiada-2021-martisoare_cartisoare_cu_scrisoare/
Activitatea 3: De pus în ramă
Microproiectul realizat de 8 Martie a fost gândit ca o continuare a unei unități de învățare (dedicate descriererii în versuri / pastelul). Video-colajele proprii „Iarna în pictură”, „Ștefan Luchian – poeme de lumină și culoare” au constituit un preambul pentru ca elevii să-și însușească limbajul specific morfologiei imaginii. În partea a II-a a proiectului, atelierul de lectură și scriere creativă a presupus realizarea unui pictoroman colectiv, în aplicația Heyzine Flipbooks (https://heyzine.com/flip-book/1df69773aa.html) Elevii au reprodus o serie de picturi sub forma unor fotografii personale, în care au preluat rolul personajului din pictura aleasă de ei. Dincolo de acest exercițiu de lectură a imaginii, le-am propus și unul de redactare a unei narațiuni inspirate de același tablou.

Care sunt achizițiile elevilor mei la finele acestui microproiect?
۰capacitatea/disponibilitatea de a-și apropria emoția redată într-o pictură;
۰(de)construirea lumii imaginate de pictor;
۰recrearea acestei lumi în spațiul fotografiei;
۰transpunerea mesajului plastic într-un univers ficțional;
۰descoperirea intuitivă a unor formule arhitecturale (construcția circulară, construcția în ramă,
construcția antitetică etc.) https://pasaportliterar.wordpress.com/2021/03/10/antologia/ https://www.facebook.com/groups/1990804990946055/permalink/4350597814966749
Activitatea 4: Ziua Internațională a Cărții (15 – 23 aprilie)

۰ fotografii cu supercititori și supercititoare (fotoportrete)
۰ autoportret de cititor (microeseuri);
۰ școala de lectură (lecturile noastre: book trailere, video-recenzii, digirecenzii realizate cu ajutorul aplicațiilor digitale: PPT-uri, Prezi, Canva etc.)
۰ o carte într-un haiku;
۰ o carte în dar (mood boards)
۰ gânduri și impresii de la părinți și bunici;
۰ cărți de top (colaje digitale)
https://ro.padlet.com/marcelaciobanuc/Bookmarks
https://pasaportliterar.wordpress.com/2021/04/06/scoala-de-lectura-la-cngl-1/

  1. Feedback și evaluare:

– impresiile și materialele realizate de elevi, publicate în revista liceului ”Laboratorul de idei”, în revista ”Consilierul de lectură”;
– realizarea unor expoziții tematice, a unor postere, a unui site;
– recenziile, desenele, scrierile creative și fișele de lectură ale elevilor postate pe site-ul Lecturiada elevilor sau pe pagina de facebook Lecturiada 2021;
– micro-volumele digitale
– părerile părinților formulate în mediul online (WhatsApp, mail, Padlet colaborativ)