Site-ul a devenit funcțional în 15 februarie 2019, acum două luni. Grupul de pe facebook a devenit activ cu numele de Lecturiada 2019. „Istoria unui posibil viitor” cu aproximativ 10 zile înainte. Putem socoti data de ieri o microaniversare și, dacă tot sărbătorim ceva, cred că este un moment bun să facem un prim bilanț, să lansăm o provocare, să facem o propunere și, la sfârșit, să vă dăm să dezlegați o ghicitoare.
I. BILANȚ: 1. Activitatea grupului de pe facebook: a. numărul membrilor activi este în momentul de față de 2535. Și se mărește continuu, chiar dacă într-un ritm mai lent; b. materialele postate sprijină Lecturiada în dublu sens: informare la modul general cu privire la evenimente culturale, apariții editoriale și articole și recomandări de cărțicare servesc explicit scopului concursului din acest an; c. dacă încercăm o sumară clasificare ele intră în următoarele categorii: ■ marcarea unor evenimente ca Mărțișorul, Ziua Poeziei și invitația de a participa la jocuri interactive ca „Un mesaj de Mărțișor pentru un personaj din „Mică istorie…”; ■ postarea unor informații despre alte proiecte care au în centru lectura, ca de exemplu, Ziua citititului împreună. ȘTIM, Ziua Cărților pentru Copii, Olimpiada poveștilor și multe alte activități desfășurate la Buzău, Hunedoara, București, Tg. Jiu. Galați etc.; ■ postarea în avanpremieră fie a unor informații despre pregătirea primei secțiuni a Lecturiadei, fie postarea unor digiproiecte. Considerăm că e o idee foarte bună, pentru că astfel autorii pot urmări reacția publicului și primesc un prim feedback în timp real.
2. Activitatea pe site-ul http://www.lecturiadaelevilor.anpro.ro Mă voi referi la cele două rubrici interactive: a. „Cărți de Top” – până aseară s-au postat 54 de titluri, aproape câte o carte pe zi. Ar fi de semnalat următoarele aspecte: ■ varietatea domeniilor de interes – literatură, istorie, filozofie, eseistică; ■ foarte multe sunt cărți apărute recent; ■ calitatea prezentărilor/recenziilor, indiferent de vârsta celor care le scriu; ■ în câteva situații s-a recurs și la prezentare vorbită; ■ ne bucurăm că, alături de elevi, au postat și maturii; ■ comentariile la obiect în cele mai multe cazuri. ■ Până acum, ca număr și calitatea postărilor, merită menționați elevii și consilierii lor din două orașe, Arad și Fălticeni. b. „Ucenici în dialog” – după ce am dat-o în folosință, am constatat că este nevoie să intervenim cu explicații cu privire la terminologie și scop etc. Gândită inițial ca o rubrică în care urma ca dialogul să fie inițiat numai de elevi, am văzut că este nevoie să intervenim și noi, maturii. Până acum au fost postate două jocuri interactive, dintre care de succes s-a bucurat DIAPOEZI și informații despre mersul proiectului. Sperăm ca în lunile următoare să reușim un veritabil dialog la care să participe în egală măsură ucenicii (juniori și seniori).
II. PROVOCARE. În continuarea celor spuse mai sus, și anume nevoia de a depăși barierele dintre juniori și seniori, dintre nativi și imigranți digitali, vă PROVOCĂM să puneți aici cât mai multe ÎNTREBĂRI, COMENTARII și PROPUNERI nu numai la materialul de față, ci și în general, nu numai pentru organizatori, ci pentru toată lumea, tot așa cum puteți răspunde la întrebările și comentariile altora sau vă puteți răspunde singuri. Mie mi s-au pus câteva, mi s-au părut interesante pentru că se refereau la probleme la care nu mă gândisem, am pregătit parțial răspunsurile, dar cred că e bine să mai amân un pic.
III. PROPUNERE. Am putea răspunde provocării, comentând propunerea pe care v-o fac mai jos. Anul acesta, Ziua Cărții cade în vacanță, marți, 23 aprilie. Ce ar fi dacă am merge pe modelul bibliotecilor și am sărbători-o șapte zile, începând de mâine? Asa s-ar putea sărbători trei zile în școală și restul cu părinții, cu bunicii, cu frații, cu prietenii, cu cartea. Ați avea timp pentru: Cartea pe Care Mi-am Propus să o Citesc Demult, Dar Am Amânat Până La Vacanță (vezi Italo Calvino). Ar fi minunat să scrieți despre ea și despre felul cum ați sărbătorit Ziua Cărții pe grup, pe site și pentru „Consilier…”. V-ați putea gândi și că, poate, cartea vă ajută să vă decoperiți pe voi. Iar de aici e numai un pas pentru „Scrisori prin e-mail!.
IV. GHICITOARE. Cine știe să răspundă la ce se referă prima parte a titlului acestei postări, va fi declarat de către Maria, Mihaela și Monica regina/regele Zilei Cărții.
Prima parte a titlului face referire la aniversarea celor doua luni de „functionalitate” a Lecturiadei.