Dragi elevi (membri și nemembri ai unor cercuri/cluburi de lectură),
Dragi „consilieri de lectură” (profesori, învățători, părinți, bibliotecari),

Tema Lecturiadei 2019 a fost aleasă dintre 44 de propuneri. Mai bine de un sfert se refereau, într-un fel sau altul, la „istoria prezentă”. Numele Lecturiadei 2019, „Istoria unui posibil viitor”, ne-a fost sugerat de Florin Bican, scriitor pe care îl cunoașteți bine. Titlul ediției a X-a este o adaptare a „zicerii” devenite celebre printre noi, „D-apoi cum să nu fie, dac-o fost”. Aparține unui bunic din Mărișel, sat din Munții Apuseni. Nepoatele lui Mihai Abrudan, participante acum vreo câțiva ani la o lecturiadă, i-au dus cuvintele mai departe și ele au devenit numele generic a trei ediții, încheiate în 2018 cu „Un secol de Istorie și istorii”.

Anul acesta, la toate cele trei secțiuni („O povestire pentru fiecare”, Scrisori pe mail”, Citește cu mine”, la care se adaugă și „Cărți de top) așteptăm un răspuns la întrebarea: Cine sunt eu, cel care trăiesc în acest moment? Pe bună dreptate ați putea răspunde: „Întrebarea ne depășește cu mult. N-au putut să răspundă la ea de mii de ani înțelepții, poeții și savanții lumii. Cine sunt eu ca să am pretenția că voi putea răspunde?” Nu așteptăm un răspuns general valabil. Așteptăm un răspuns referitor la felul în care vă percepeți pe voi înșivă prin raportare la ceilalți (prieteni, colegi, părinți, profesori) și prin raportare la lumea din jurul vostru cu oportunitățile și neajunsurile ei. Și, bineînțeles, prin raportare la cărți. „Nu sperați că veți scăpa de cărți” spun în plină revoluție tehnologică doi reputați oameni de cultură contemporani, Umberto Eco și Jean-Claude Carrière. Ei se referă la cele tipărite, însă, indiferent dacă citiți cărți tipărite sau eBook-uri, importantă nu e forma, ci conținutul și puterea lor imensă de a ne face să ne cunoaștem și să ne înțelegem pe noi și, odată cu noi, lumea în care trăim.

Dragi „consilieri de lectură”, am început prin a ne adresa elevilor. Știm însă că fără dvs. nu vom putea să ducem proiectul până la capăt. Sperăm nu numai să-l faceți cunoscut, ci, la fel ca în anii anteriori, să lucrați împreună cu elevii în conceperea și punerea lui în practică. Participarea la un astfel de proiect ar putea fi un bun prilej de a-i cunoaște în „acțiune” pe cei numiți de acuma „nativi digitali” și, în același timp, un prilej de reflecție pentru dvs., ca educatori și părinți, răspunzători pentru trimiterea lor într-o lume adultă în care se succed cu repeziciune generațiile x, y, z, distopiile și utopiile, așteptările și realitatea, adevărul și post-adevărul.

În regulament sunt descriși pașii pe care urmează să-i parcurgeți pentru a vă înscrie digiproiectele, digiportoliile și scrisorile pentru etapa națională a concursului. Așteptăm să postați cât mai multe recenzii și prezentări pentru „Cărți de top”. Începeți de acum și continuați tot anul.

Cred că nu mai este nevoie să specificăm că organizatorii asigură cazarea, masa, mapa și consumabilele pentru participanții la etapa finală.

Exprimându-ne speranța că veți răspunde cât mai mulți invitației noastre, asteptăm comentariile si întrebările dvs. la Contact pe site-ul concursului.

Organizatorii
Asociaţia Profesorilor de Limba şi Literatura Română „Ioana Em. Petrescu” (ANPRO)
Programul „Cercuri de lectură”/„Consilierul de lectură”
Liceul Teoretic Elf, Cluj