Dragi elevi (membri și nemembri ai unor cercuri/cluburi de lectură),

Dragi „consilieri de lectură” (profesori, învățători, părinți, bibliotecari),

Anul trecut am deschis o nouă serie tematică a lecturiadelor pusă sub semnul „istoriei unui posibil viitor”. Am început cu momentul prezent. „D-apoi cum să fie dacă este.” a fost subtitlul Lecturiadei 2019. Ideea de la care am pornit era că nu putem face previziuni asupra viitorului, dacă nu încercăm să răspundem la întrebarea „Cine suntem noi, cei care trăim în acest moment?” Nu așteptam, desigur, răspunsuri filosofice sau definitive. Vă propuneam însă un exercițiu de reflecție, punând față în față nativii digitali și imigranții digitali, copiii și adolescenții, pe de o parte, părinții și bunicii, pe de altă parte, și, nu în ultimă instanță, elevii și profesorii lor. Ne-am oprit mai ales asupra acestui din urmă aspect pentru că discuțiile cele mai aprinse de astăzi în educație au în centru „generația digitală și școala de care ea nevoie” (Mircea Miclea) sau, cu alte cuvinte, care este profilul și care sunt nevoile „nativilor digitali” și cum ar trebui să le răspundă educatorii, „imigranți digitali” în cea mai mare parte.

Participarea la activitățile propuse de Lecturiada 2019, atelierele și schimbul de experiență din cadrul Școlii Solomonarilor de la Cluj au venit în sprijinul ideii că elevii și profesorii lor nu se află pe poziții ireconciliabile, ci că pot și trebuie să facă împreună un pas spre dobândirea „înțelepciunii digitale”. Ce înseamnă aceasta? Așa cum spune Marc Prenski, o persoană „înțeleaptă digital” (și aceasta nu ține cont de vârstă) va înțelege nu numai cum să folosească tehnologia, ci și cum să o utilizeze pentru a-și îmbunătăți procesele cognitive, și, credem noi, cele afective și creative.

Dar nu putem să rămâne numai la primul pas. Anul acesta vă propunem să facem „Încă un pas” spre un posibil viitor. Dacă anul trecut am tatonat multiplele posibilități de învățare și comunicare oferite de instrumentele tehnologice și am reflectat asupra posibilității de a le folosi fără să ne pierdem identitatea, anul acesta ne vom restrânge la mai puține direcții, însă vom încerca să câștigăm în aprofundarea lor. În acest sens am gândit temele secțiunilor, de fiecare dată cu deschideri culturale și creative.

În regulament găsiți descrierea adaptată la situația în care școala se desfășoară „de acasă” a fiecărei secțiuni: condițiile de participare și pașii pe care urmează să-i parcurgeți pentru a vă înscrie digievenimentele, digiscrierile și digiportofoliile pentru etapa națională a concursului.

 În condițiile exceptionale din acest an, când „posibilul viitor” în forma lui cea mai distopică s-a prăbușit pe neașteptate peste noi, vă rugăm să acceptați actualizările făcute la regulamentul postat inițial precum și faptul că avem încă incertitudini asupra felului în care va funcționa Școala Solomonarilor lui Solomon Marcus din septembrie. Dar sigur până în la jumătatea lui august vom găsi o formulă convenabilă și vă vom anunța.

Exprimându-ne speranța că veți răspunde cât mai mulți invitației noastre, asteptăm comentariile si întrebările dvs. la Contact pe site-ul concursului

Organizatorii
Asociaţia Profesorilor de Limba şi Literatura Română „Ioana Em. Petrescu” (ANPRO)
Programul „Cercuri de lectură”/„Consilierul de lectură”
Liceul Teoretic Elf, Cluj