Dragi elevi (membri și nemembri ai unor cercuri/cluburi/ateliere de lectură și scriere),
Dragi „consilieri de lectură” (profesori, învățători, părinți, bibliotecari),

„Apreciez jocurile bazate pe reguli prestabilite, de la fotbal și tenis la șah și go. Ele au un rol important și merită atenția tinerilor. Dar nu în primul rând la ele mă gândesc acum. Am în vedere jocurile care valorifica nevoia de libertate, curiozitatea de a înțelege cele percepute prin simțuri și prin observație directă, nevoia de și dreptul la greșeală și eșec, fără a fi pedepsite.” Solomon Marcus, Zece nevoi umane de care educația ar trebui să țină seama

Cu ȘCOALĂ ȘI ȘCOLI, „al treilea pas” făcut anul trecut în căutarea celei mai bune școli posibile, am încheiat seria tematică „Istoria unui posibil viitor”. În același timp am făcut trecerea spre o nouă serie, dedicată școlii. În 2021 ne aflam în fața dilemei: „există o școală ideală, iar dacă răspunsul este «da», unde o putem găsi?”. Am căutat-o în trecut, ne-am imaginat-o în viitor și, până la urmă, majoritatea participanților au ajuns la o concluzie neașteptată pentru noi, adulții − tot școala lor e cea mai bună, chiar dacă mai trebuie aduse îmbunătățiri pe ici, pe colo.
Și așa am ajuns la tema din acest an, JOCUL „DE-A ȘCOALA” pe care o punem sub patronajul lui Solomon Marcus și, explicit, o vom lega de „Nevoia de joc”, a șasea, în decalogul său, „Cele zece nevoi umane ale educației…”.
În ultimii s-a vorbit și se vorbește mult despre educație și despre neajunsurile ei. S-au început multe reforme, dintre care niciuna nu a fost dusă până la capăt. S-au pronunțat politicienii, experții, părinții și, foarte puțin sau aproape deloc, cei implicați direct, elevii și profesorii lor.
Ne-am gândit, de altfel ne-ați sugerat și voi în „Scrisoarea de drum lung”, ce-ar fi ne spunem și noi cuvântul. Avem în urmă 12 ani de lecturiade și am experimentat împreună o școală în care am pus în practică nevoile de care vorbește atât de convingător Solomon Marcus. E drept, am făcut-o sub formă de joc, dar de jocul „care valorifică nevoia de libertate, curiozitatea de a înțelege cele percepute prin simțuri și prin observație directă, nevoia de și dreptul la greșeală și eșec, fără a fi pedepsite”. Vom eșua asemenea copiilor din „Împăratul muștelor” al lui W. Golding sau ne vom apropia de „Jocul cu mărgele  de sticlă” al lui Herman Hesse?

Vă invităm să participați la Lecturiada elevilor 2022, JOCUL „DE-A ȘCOALA”, atât la 1. concursurile de proiecte din secțiunea (Digi)venimente, la 2. concursul de scriere și de portofolii („Jocuri de ucenici”), precum și la secțiunea „Cititor de șapte stele”.

In Regulament (http://www.lecturiadaelevilor.anpro.ro/regulament/) găsiți prezentarea fiecărei secțiuni în parte, precum și condițiile de participare.
Urmăriți postările de pe site-ul lecturiadelor www.lecturiadaelevilor.anpro.ro și de pe grupul de Facebook https://www.facebook.com/groups/1990804990946055
Veți găsi nu numai informații, ci și idei, sugestii și modele oferite cu generozitate de cei mai experimentați.

Exprimându-ne speranța că veți răspunde cât mai mulți invitației noastre, asteptăm comentariile si întrebările dvs. la Contact pe site-ul concursului

Organizatorii
Asociaţia Profesorilor de Limba şi Literatura Română „Ioana Em. Petrescu” (ANPRO)
Programul „Cercuri de lectură”/„Consilierul de lectură”
Adociația autorilor de cărți pentru copii „De basm”