Dragi elevi (membri și nemembri ai unor cercuri/cluburi de lectură),
Dragi „consilieri de lectură” (profesori, învățători, părinți, bibliotecari),

Cu această ediție, încheiem, cel puțin pentru moment seria tematică „Istoria unui posibil viitor” în centrul căreia se află școala și eternele dispute asupra educației. În 2019 ne propuneam să o luăm în pași mărunți și, înainte de a face previziuni asupra posibilului viitor, să ne oprim asupra prezentului („D-apoi cum să nu fie dacă este.”), încercând să ne definim ca generații (generația imigranților digitali –  profesori, părinți, bunici, pe de o parte, și elevi, copii – generația celor născuți după 2000, pe de altă parte) găsind, prin raportare la revoluția tehnologică, resimțită prea agresivă, căi de conciliere. Ne propuneam să tatonăm multiplele posibilități de învățare și comunicare oferite de instrumentele digitale, dar să găsim căi pentru a nu ne pierde identitatea de ființe umane. Soluția la care am aderat, împreună, elevi și profesori, a fost cea a „înțelepciunii digitale” (Mark Prenski).
Pentru 2020 ne propuneam să facem „Încă un pas”, restrângând direcțiile și experimentând mai ales pe acelea care ne permit o dezvoltare creativă cu deschideri culturale. Dar la mijlocul lui martie 2020 am constatat că planurile noastre s-au dovedit depășite de realitatea pandemică, iar calea pașilor mărunți de a sonda „posibilul viitor” nu se mai potrivește. 2020 a fost anul „experimentului” școlii on-line, cu bune și rele. A fost nevoie ca într-un timp foarte scurt să ne adaptăm la o școală care se desfășoară în întregime în mediul virtual. Dacă tragem linia, dincolo de dificultățile cărora a fost nevoie să le facem față, am ieșit cu câștiguri. Depinde de noi cum le vom folosi pe viitor.
Am intrat în 2021 − an al incertitudinilor și al speranței totodată. Poate și al unei atitudini mai înțelepte față de momentul pe care îl trăim. Nu știm când și cum vom ieși din pandemie. Dar, indiferent când, e evident că școala nu va mai fi aceeași și nici noi nu vom mai fi aceeași. Suntem martorii și totodată participanții la un moment unic pentru timpul prezent cu urmări atât de pregnante asupra școlii și în același timp asupra vieții noastre. Acesta e momentul pe care am dorit să-l surprindem în „Al treilea pas”, cea de-a douăsprezecea ediție a Lecturiadelor elevilor.

Vă invităm să participați la cea de-a treia lecturiadă, „ȘCOALĂ ȘI ȘCOLI”, din seria „Istoria unui posibil viitor”, participând atât la 1. concursurile de proiecte din secțiunea (Digi)venimente, cât și la 2. concursul de scriere („Școlar în vremea pandemiei”) și 3. concursul de portofolii („Călătoria de studii a ucenicilor solomonari în căutarea celei mai bune dintre școlile posibile”).

In Regulament (http://www.lecturiadaelevilor.anpro.ro/regulament/) găsiți prezentarea fiecărei secțiuni în parte, precum și condițiile de participare.

Exprimându-ne speranța că veți răspunde cât mai mulți invitației noastre, asteptăm comentariile si întrebările dvs. la Contact pe site-ul concursului

Organizatorii

Asociaţia Profesorilor de Limba şi Literatura Română „Ioana Em. Petrescu” (ANPRO)
Programul „Cercuri de lectură”/„Consilierul de lectură”
Liceul Teoretic Elf, Cluj