Dragi elevi (membri și nemembri ai unor cercuri/cluburi de lectură),

Dragi „consilieri de lectură” (profesori, învățători, părinți, bibliotecari),

Anul trecut am deschis o nouă serie tematică a lecturiadelor pusă sub semnul „istoriei unui posibil viitor”. Am început cu momentul prezent. „D-apoi cum să fie dacă este.” a fost subtitlul Lecturiadei 2019. Ideea de la care am pornit era că nu putem face previziuni asupra viitorului, dacă nu încercăm să răspundem la întrebarea „Cine sunem noi, cei care trăim în acest moment?” Nu așteptam, desigur, răspunsuri filosofice sau definitive. Vă propuneam însă un exercițiu de reflecție, punând față în față nativii digitali și imigranții digitali, copiii și adolescenții, pe de o parte, părinții și bunicii, pe de altă parte, și, nu în ultimă instanță, elevii și profesorii lor. Ne-am oprit mai ales asupra acestui din urmă aspect pentru că discuțiile cele mai aprinse de astăzi care au loc în educație au în centru „generația digitală și școala de care ea nevoie” (Mircea Miclea) sau, cu alte cuvinte, care este profilul și care sunt nevoile „nativilor digitali” și cum ar trebui să le răspundă educatorii, „imigranți digitali” în cea mai mare parte.

Participarea la activitățile propuse de Lecturiada 2019, atelierele și schimbul de experiență din cadrul Școlii Solomonarilor de la Cluj au venit în sprijinul ideii că elevii și profesorii lor nu se află pe poziții ireconciliabile, ci că pot și trebuie să facă împreună un pas spre dobândirea „înțelepciunii digitale”. Ce înseamnă aceasta? Așa cum spune Marc Prenski, o persoană „înțeleaptă digital” (și aceasta nu ține cont de vârstă) va înțelege nu numai cum să folosească tehnologia, ci și cum să o utilizeze pentru a-și îmbunătăți procesele cognitive, și, sperăm noi, cele afective și creative.

Dar nu putem să rămâne numai la primul pas. Anul acesta vă propunem să facem „Încă un pas” spre un posibil viitor. Dacă anul trecut am tatonat multiplele posibilități de învățare și socializare oferite de instrumentele tehnologice și am reflectat asupra posibilității de a le folosi fără să ne pierdem identitatea, anul acesta ne vom restrânge la mai puține direcții, dar vom încerca să câștigăm în aprofundarea lor. În acest sens vă propunem temele secțiunilor, de fiecare dată cu deschideri culturale și creative, deschideri spre ceilalți și spre noi înșine.

În regulament sunt descriși pașii pe care urmează să-i parcurgeți pentru a vă înscrie digievenimentele, digiscrierile și digiportofoliile. pentru etapa națională a concursului.

Cred că nu mai este nevoie să specificăm că organizatorii asigură cazarea, masa, mapa și consumabilele pentru participanții la etapa finală.

Exprimându-ne speranța că veți răspunde cât mai mulți invitației noastre, asteptăm comentariile si întrebările dvs. la Contact pe site-ul concursului.

Organizatorii
Asociaţia Profesorilor de Limba şi Literatura Română „Ioana Em. Petrescu” (ANPRO)
Programul „Cercuri de lectură”/„Consilierul de lectură”
Liceul Teoretic Elf, Cluj