Cartea prezintă o societate distopică, unde cetățenii au renunțat la cărți, bazându-se aproape în totalitate pe tehnologie. La început, guvernul a interzis cărțile, schimbând atribuțiile pompierilor. Aceștia urmau să ardă cărțile, nu să stingă incendii. Cu timpul, oamenii nu s-au mai gândit la cărți, acestea trezindu-le sentimente neliniștitoare, greu de înțeles, aducând nefericire.

În acest context, Montag, un pompier, se întâlnește cu Clarisse McClellan, o fată care se mutase în cartierul lui și care își punea multe întrebări, acestea tulburându-l și interesându-l pe Montag. După ce va fi chemat la datorie pentru a arde casa unei bătrâne, rămâne profund bulversat, gândindu-se că femeia a refuzat să iasă din casă, arzând împreună cu cărțile ei. În acea noapte, Montag deschide pentru prima dată o carte. Nu înțelegea în totalitate ce sentiment se trezește în sufletul său, dar știa că lumea nu ar fi trebuit să renunțe la cărți. Prin urmare, se reîntâlnește cu un bătrân pe care îl cunoștea de mai de mult și care îl va ajuta să înțeleagă mesajul cărților, Faber.

Montag este suspecatat de șeful său, Beatty. Acesta nu știe cum să se comporte acum la muncă, iar soția sa îl denunță, urmând să își ardă propria locuinţă. Ura lui față de pompieri crește atunci și își îndreaptă aruncătorul de foc asupra șefului său, acesta transformându-se în cenușa. Ia mai multe cărți și fuge, fiind urmărit de poliție, dar reușește să scape. Pierde cărțile, dar are norocul să se întâlneasca cu un grup de oameni ce trăia pe lânga pustiile căi ferate. Aceștia știau că vor fi prinși dacă dețineau cărți, așa că au devenit ei înșiși cărți vii: fiecare a memorat o anumita carte, devenind cartea respectivă. Montag este entuziasmat să găsească oameni ca el, sperând ca într-o zi omenirea să iubească din nou cărțile

În opinia mea, “Fahrenheit 451” abordează o temă de actualitate: dispariția cărții. Dialogul dinamizează acțiunea, iar pasajele descriptive sunt puține, dar semnificative.

În primul rând, acțiunea se concentrează asupra unui singur personaj, Montag. Este urmărită evoluția acestuia, de la omul care se mulțumea cu o rutină simplă la căutătorul de adevăr, dornic să își riște viața pentru a se cultiva și pentru a schimba societatea în care trăiește.

În al doilea rând, unele întâmplări sunt previzibile, naratorul creând un sentiment de siguranță iluzorie, dar îl dizolvă de multe  ori. În plus, mi se pare înfiorătoare societatea prezentată în roman, oamenii dând impresia că au renunțat la sentimente și la gândire, limitându-se la distracții repetitive și la renunțarea la sine. Unele reacții ale acestora sunt nefirești, fiind incapabili să perceapă ce nu poate fi văzut sau atins. Sunt limitați, îngrozitor fiind modul în care copiii erau crescuți: dați la școală de la câteva luni, ajungând în adolescență să se omoare între ei, exact ca niște animale. Oamenii nu se mai întrebau de ce trec avioane de armată deasupra lor, dacă este război, ei mulțumindu-se cu mașinile ce puteau atinge o viteză inimaginabilă.

Cred că “Fahrenheit 451” este o carte de  actualitate care  conturează o societate distopică în care oamenii au renunțat la gândirea liberă datorată cărților, naratorul prezentând dorința unui pompier de a schimba societatea și ca întotdeauna  schimbarea începe de la sine însuși.

f_451.jpg