Printre preocupările literaților, ale împătimiților de lectură sau pur și simplu ale curioșilor, alături de critica și istoria literară, se regăsește un domeniu mai puțin explorat, dar extrem de ofertant, respectiv acela al geografiei literare. Așa cum spațiile reale din biografia scriitorilor au o relevanță în configurarea unui tip de existență, locurile romanești sunt semnificative în construcția personajelor, ca exponate ale unor tipologii sau oameni confruntați cu tot ,,ce- a fost ori să fie’’. Viața, cu toate întâmplările, trăirile, formările sau ratările aferente, se proiectează pe un fundal, într- un cronotop purtător de sens. Prin urmare, ar fi utilă, și corectă, o dublă așezare în raport cu textul și folosirea a două tipuri de lentile. Pe de o parte, s-ar impune lectura din perspectiva lumii pe care o deschide textul, pe de altă parte, e necesară confruntarea cu valorile prezentului. Punerea în balanță a tuturor sensurilor dezvăluie ceea ce rămâne constant, dincolo de epoci și mode efemere.
Dicționarul celor două autoare propune o călătorie prin Bucureștiul unor diferite perioade istorice, fiind un fel de trezire a minții și a privirii. Hărțile care completează textul dicționarului contopesc realul cu toposul personajelor, asemeni unui tablou de avangardă cu straturi, decupaje, suprapuneri sau deformări. Prezentarea fiecărui loc bucureștean cuprinde un scurt istoric și referiri multiple la autori, titluri, personaje.
Printre scriitorii care își plimbă personajele prin locuri cunoscute se află Ion Ghica, Nicolae Filimon, I.L. Caragiale, Mateiu Caragiale, Liviu Rebreanu, Camil Petrescu, Hortensia Papadat- Bengescu, Cella Serghi, Mihail Sebastian, Marin Preda, Mircea Horia Simionescu, Ioana Pârvulescu, Mircea Cărtărescu, Adina Popescu.
Cartea este o bijuterie literară sau metaliterară, al cărei demers este valabil în înțelegerea oricărui spațiu literar. Cunoașterea locurilor presupune un parcurs coerent prin geografie, psihologie, mitologie. Citind despre locurile concrete am putea găsi un drum spre lumea personajelor lui Balzac, Proust, Flaubert, Bulgakov, Joyce sau Hemingway.
Olariu Oana, profesor- Colegiul Național ,,Moise Nicoară’’, Arad
Comentarii recente