Semestrul acesta a fost unul foarte greu, poate cel mai greu din cei aproape doi ani de școală în pandemie. Au fost prea multe situații neprevăzute care au bulversat pe toată lumea. Poate de aceea atunci când am tatonat care ar fi o temă de interes pentru concurs, răspunsurile au fost mai degrabă dezamăgitoare: „cine mai are nevoie de citit și de cărți în zilele acestea? E prea multă oboseală și stres. Nu mai avem timp de nimic”. Tocmai aceste răspunsuri ne-au făcut să dorim să continuăm. Mai mult decât în vremurile calme când percepem lectura ca pe un act solitar, suntem convinși că acum, după lungi perioade de izolare, avem nevoie și să ne împărtășim cu ajutorul unei cărți gândurile și trăirile. Totuși, nu am putut să nu luăm în considerare atmosfera generală și am încercat să ne adaptăm. Așa că anul acesta vă propunem să facem programul împreună și să renunțăm la regulile stricte de la celelalte ediții. Renunțăm la formularul de înscriere, renunțăm la delimitările clare ale etapelor, păstrâm doar ideea succesiunii lor: 1. Să ne amintim așadar ; 2. „Să ne pregătim așadar”; 3. „Să ne bucurăm, așadar”. Acceptăm că e mai bine să vă lăsăm vouă deplină libertatea de alegere a momentului/ momentelor pentru programarea activităților. Același lucru e valabil și în privința titlurilor, autorilor, genurilor și dimensiunilor textelor citite. De ce tema și subtitlul? Nu am optat întâmplător pentru ele. Dorim să completăm, să nuanțăm și să experimentăm ceea ce faceți orele de literatură. La clasă învățați să citiți un text, să scoateți ideile principale , să identificați structurile textuale, să caracterizați un personaj sau să descifrați un mesaj și, de cele mai multe ori, ajungeți la răspunsuri asemănătoare, socotite valabile pentru toată clasa. Dar in realitate, situația e mult mai complicate și de aceea, mult mai interesantă. Așa cum cărțile (bune) au calitatea de a fi unice și cititorii sunt unici. Vrem să verificăm împreună cu voi ipoteza că fiecare cititor are dreptul să se raporteze în felul lui la o carte și că tocmai acest drept provoacă bucuria lecturii. Într-o oră de clasă nu este timp să fie ascultate toate părerile și de aici frustrarea unora. Dar în activități de felul celor pe care vă invităm să le faceți, care vă dau o libertate totală, puteți experimenta și împărtăși cu adevărat bucuria lecturii. Cine? Cui ne adresăm? Tuturor celor care iubesc cărțile și se bucură de ele – copii și adolescenți, începând cu cei de la grădiniță și clasa pregătitoare, încheind cu cei din clasa a XII-a, împreună cu profesorii și consilierii lor de lectură. Ce vom face? Vom citi împreună și vom discuta despre aceeași carte (nu trebuie să fie neapărat un roman, poate să fie și o povestire sau o poezie). Vom încerca să vedem dacă ne spune tuturor aceleași lucruri sau nu. Vom vedea unde apar diferențele și de ce. Cum? Citind și apoi discutând în doi, în trei, cu prietenii, cu colegii la nivel de clasă, de școală/ școli, în familie despre aceeași carte și apoi postând pe acest grup descrierea activității/activităților și concluziile împreună cu dovezile (fotografii, filmulețe, vloguri, podcasturi etc.). Când? Printre picături pe parcursul lunii decembrie, cu tot sufletul în cele patru zile din ultima săptămână înainte de vacanța de Crăciun. Ca apoi concursul să continue pe tot parcursul anului școlar. Unde? La școală, la bibliotecă, acasă în familie, în grupul de pe Facebook și în orice alt loc pe care îl considerați potrivit cititului împreună. Premii. Pentru că este un concurs vom oferi câte două premii pentru fiecare categorie – unul în cărți al Editurii Arthur și unul al „Consilierului de lectură ” care se va materializa printr-o invitație la Școala solomonarilor de anul viitor.
CLUB DE CARTE INTERJUDEȚEAN PENTRU COPII
CLUB DE CARTE INTERJUDEȚEAN PENTRU COPII Cercul Unde fugim de-acasă?, Școala Gimnazială nr. 7, Botoșani Cercul IN-semnări, Colegiul Economic Virgil Madgearu, Hunedoara După anunțarea evenimentului, prietenii noștri din cercul de lectură „ÎN-SEMNĂRI” (Hunedoara), au...
citește mai multO POEZIE, MAI MULȚI CITITORI. CUVINTE BUMERANG
O POEZIE, MAI MULȚI CITITORI. CUVINTE BUMERANG Cercul ROST, VALOARE, DEZLEGARE, Colegiul Economic Ion Ghica, Bacău Pentru al treilea an consecutiv, membrii cercului de lectură ROST, VALOARE, DEZLEGARE de laColegiul nostru și-au aliniat activitățile la evenimentele...
citește mai multCITEȘTE ȘI DESCOPERĂ O BIBLIOTECĂ
CITEȘTE ȘI DESCOPERĂ O BIBLIOTECĂ Cercul Lettori_DA_Vinci, Liceul Da Vinci, Chișinău, Republica Moldova Suntem Lettori_DA_Vinci, mai simplu, elevii din clasa a VIII-a „P” și a IX-a „C”, IP de la Liceul Da Vinci, ghidați de profesoara noastră de limba și literatura...
citește mai multPOEZIA-ÎNCURAJARE, POEZIA-EMOȚIE, POEZIA-ALTER EGO
POEZIA-ÎNCURAJARE, POEZIA-EMOȚIE, POEZIA-ALTER EGO Cercul IMAGO, Liceul Tehnologic Nr. 2, Tg-Jiu Activitățile pe marginea textului liric propus elevilor de la clasele a IX-a și a XI-a au avut drept scop să-i familiarizeze pe aceștia cu o altfel de abordare a textului...
citește mai multFiind Om Cititor, Uneori Scriam
Fiind Om Cititor, Uneori Scriam Cercul FOCUS, Școala Gimnazială Ioan Bădescu, Popești-Leordeni, Ilfov Numele proiectului și al cercului nostru de lectură FOCUS este un acronim care ne descrie preocupările, scopul și activitățile: Fiind Om Cititor, Uneori Scriam....
citește mai multSĂ CITIM ȘI SĂ SCRIEM POEZII
SĂ CITIM ȘI SĂ SCRIEM POEZII Cercul transdisciplinar al cititorilor împătimiți de călătorii Colegiul Național Moise Nicoară, Arad Activitatea principală s-a concretizat într-un atelier creativ cu sarcini de lucru care să permită reflecția asupra modului în care cartea...
citește mai mult