„Iubiți viitori solomonari, iubiți ucenici solomonari în primul, al doilea sau al treilea an de școală,

Au trecut două luni și o zi de la prima mea scrisoare. De atunci s-au întâmplat multe, și mai mari și mai mărunte. Voi ați încheiat școala, unii au dat bacalaureatul, alții, evaluarea națională. Acum sunteți, seniorii, în concediu, juniorii, în vacanță la munte, la mare, în străinătate, la bunici. Sigur insă că nu ați uitat oriunde sunteți să luați cu voi o carte sau mai multe.

Nici noi nu am stat degeaba. Am făcut publice listele cu cei admiși la primele două secțiuni ale Lecturiadei 2019: Digiproiecte http://www.lecturiadaelevilor.anpro.ro/admisi-digiportofolii-o-povestire-pentru-fiecare/și Scrisori prin e-mail http://www.lecturiadaelevilor.anpro.ro/admii-la-sectiunea-scrisori-prin-e-mail/ Am făcut preînscrierile pentru secțiunea a treia a Lecturiadei, Digiportofolii. „Citește cu mine!”. Laura Ilinca, profesoară la Arad, a fost distinsă cu premiul „Cititor de șapte stele” al lunii iunie. Premiul i-a fost oferit de grupul de pe facebook Lecturiada 2019. „Istoria unui posibil viitor” pentru semnalări frecvente si interesante de cărți și evenimente Așteptăm să vedem cine va fi desemnat „Cititorul de șapte stele” al lunii iulie.

Voi ati continuat și în vacanță postarea cărților la secțiunea Cărți de top.http://www.lecturiadaelevilor.anpro.ro/carti-de-top/ Între 1 – 5 august vor fi desemnati , cu ajutorul vostru, cei doi câștigători ai secțiunii. Vă amintim criteriile: 1. numărul postărilor; 2. calitatea și capacitatea de persuasiune a recenziei/  prezentării/semnalării/ concretizate în numărul și calitatea comentariilor; 3. recurgerea, în afară de cuvânt, și la  tehnologia media.

Astăzi vă scriu în numele organizatorilor nu numai ca să vă aduc aminte că mai sunt 10 zile în care vă puteți înscrie la secțiunea de Digiportofolii, ci și ca să anticip, după experiența primelor două secțiuni, eventualele nelămuriri legate de înscriere și de forma și structura portofoliului. Semnalez cele mai frecvente greseli cu care am avut de-a face în cazul primelor două secțiuni, tocmai ca să le putem evita de data aceasta: 1. Nu s-au completat formulare separate pentru elevi și însoțitorii lor; 2. Nu s-a dat un titlu care să individualizeze scrisoarea, astfel că a trebuit să facem o muncă detectivistică ca să legăm scrisoarea sau digiproiectul de autor (de exemplu, 50 de scrisori se numeau la fel, „Scrisori prin e-mail”); 3. Nu s-a completat rubrica „rezumat”; 4 Nu s-au trimis acordurile semnate de către părinți în cazul minorilor. Voi relua pasii din prima scrisoare, dar adaptându-i la secțiunea a treia a Lecturiadei.

Primul pas. Informați-vă!

Deschideți http://www.lecturiadaelevilor.anpro.ro/

  1. Deschideți fereastra http://www.lecturiadaelevilor.anpro.ro/citeste-cu-mine/
  2. Apăsați pe „Citește regulamentul”. Vi se deschide regulamentul.
  3. Citiți-l cu atenție ca să vă fie clar care este scopul concursului, ce vi se cere la secțiunea pentru care ați optat, care sunt criteriile de evaluare (pentru că în funcție de ele se vor selecta cei admiși
  4. Recitiți textul de pe pagina „Citește cu mine!”. Într-o formă mai jucăușă reia criteriile pe care ne așteptăm să le îndeplinească portofoliile dvs.
  5. Descărcați acordul și rugați-vă părinții sau tutorii sa-l citească și să-l semneze dacă sunt de acord cu prevederile lui, apoi scanați-l. Atragem atenția profesorilor însoțitori că fără acordul părinților sau al tutorilor, nu se ia în considerare înscrierea elevului.

Al doilea pasPregătiți portofoliul pentru redactare!

■ Presupunem că materialele scrise, fotografiile link-urile care să ateste activitățile sunt deja pregătite. Dar nu strică să mai citiți o dată regulamentul ca să vedeți dacănu v-a scăpat ceva. Ca să vă fie mai la îndemână pun condițiile și aici:

„Condiții: a. participarea presupune conceperea și punerea în practică a unui șir de activități mai complexe care acoperă o perioadă mai lungă și au ca scop promovarea lecturii în grupuri mai extinse  ‒ școli, grădinițe, copii aflați în situații defavorizate, copii sau maturi din mediu rural etc.) și atragerea publicului-țintă spre lectură prin utlizarea a cel puțin trei tehnologii media (un afiș, un slogan; un vlog; un produs media mai complex – o animație, un filmuleț, un Booktrailer, Poster digital, Podcast etc.); b. prezentarea activităților într-un Jurnal de bord (metacognitiv) al cercului/clubului care va conține istoria proiectului de la nașterea ideii, până la aplicare, feedback și evaluare, posibilități de continuare)”

■. Urmează acum redactarea propriu-zisă. Nu e suficient să i fi făcut activități interesante si cu impact, important e să știți să le prezentați. Reproduc tot din regulament:

„Textul se va încadra între 12-24 pagini (la un rând și jumătate) și, obligatoriu, va conține linkurile la care se pot viziona materialele audio-video. Concurentul este liber să aleagă titlul, subtitlurile structura, încadrarea produselor media,  tehnoredactare.”

Ar fi de reținut că organizatorii, în afara limitării numărului de pagini și a obligativității punerii link-urilor, vă lasă o libertate totală. Dar aceasta obligă. Așa că ar fi cazul să mai citiți o dată din regulament criteriile de evaluare:

„1. respectarea condiţiilor impuse prin regulament referitoare la scop, conţinut şi formă;
2. credibilitatea/autenticitatea materialelor;
3. adecvarea și varietatea produselor media;
4. calitatea documentării/utilizarea corectă cu respectarea drepturilor de autor a surselor;
5. adecvarea  activităților la specificul publicului ţintă;
6. capacitatea de a evalua corect impactul proiectului asupra grupului căruia i se adresează atât la nivel cantitativ, cât şi calitativ;
7. originalitatea (la nivel tematic, structural și estetic: alegerea titlurilor, inserarea imaginilor/fotografiilor, tehnoredactarea, utilizarea tehnologiilor etc.);
8. coerenţa şi coeziunea atât la nivel global, cât şi la nivelul fiecărui material în parte;
9. capacitatea de persuasiune – atât la nivelul colegilor, cât şi la nivelul juriului;
10. expresivitatea şi corectitudinea limbajului.”

și să vă gândiți: ce titlu ar fi mai potrivit pentru jurnalul? Cum ar trebui să fie coperta? Unde ar fi bine să pun sloganul? Pe copertă? Pe pagina de titlu? Oare să intrăm de-a dreptul în conținut sau să facem o mică introducere? Dacă este jurnal, scrie cineva în numele tuturor sau scriu pe rând cei care au participat la activități? Unde punem feedback-urile? La sfârșit sub după fiecare activitate? Cum încadrăm în pagină fotografiile? Unde punem numele participanților la proiect? Cum facem să rezulte ce am învățat pe parcursul acestor activități? Poate ar trebui să punem și titlurile de cărți promovate, dar unde? Etc.

În zilele acestea s-au postat pe pagina de facebook a Lecturiadei 2019, jurnale ale unor ediții precedente. Poate nu ar fi rău să le căutați, pentru că sigur veți găsi idei sau vi se vor confirma ale voastre.

Al treilea pas. Trimiteți portofoliul!

■ După ce ați pregătit a. portofoliul în două variante – în word și în PDF – și acordul semnat și scanat, întoarceți-vă la http://www.lecturiadaelevilor.anpro.ro/citeste-cu-mine/ deschideți fereastra „Inscrie-te acum”, citiți cu atenție formularul și pregătiți adresele și rezumatul ca să le aveți la îndemână.

■ Abia acum completați formularele (ale profesorului și elevului), postați documentele cerute (portofoliul, acordul și facultativ parteneriatul), trimiteti-le și dacă vi se răspunde cu „Mulțumesc”, înseamnă că ați primit confirmarea că formularul  împreună cu restul materialelor  va ajunge la destinație. Nu uitați să bifați „I’m not a robot”

Aveți timp pana în 1 august.

Cu speranta ca v-am fost de folos li de data aceasta, vă dorim succes și așteptam Digiportofoliile, Joimărița/Monica Onojescu

P:S: Dacă totuși mai aveți nedumeriri nu ezitați să ne contactați http://www.lecturiadaelevilor.anpro.ro/contact/ Urmăriți-ne în zilelele următoare pe site și pe pagina de facebook. Vom continua să vă ținem la curent cu noutățile. m.o.

inscriptionatElfi.jpg