- POVESTIRI DINTR-UN RUCSAC
Atunci când am vorbit despre cum ati putea scrie, am folosit metafora ridicării unei case. La fel ca arhitecții, înainte de a vă înălța construcția v-ați făcut un plan, apoi v-ați pregătit materialele și ați săpat fundația, ați ridicat zidurile, ați montat instalațiile, ascunzând în ziduri țevile și cablurile și ați încheiat cu tencuiala și zugrăvitul. Nu v-ați mutat încă. I-ați deschis larg geamurile casei voastre și ați lăsat să se usuce vopseaua și lacul de parchet. Cu alte cuvinte, ați lăsat-o un timp să fie singură și să respire în voie. Au trecut 12 zile, acum însă e timpul să vă întoarceți la ea, să o priviți de departe și de aproape, pe din afară și pe dinăuntru, să luați la rând toate camerele, să vedeți dacă nu s-a defectat un robinet, dacă nu s-a cojit într-o încăpere vopseaua, dacă nu este nevoie să introduce un detaliu.
Începem. primul pas e cel în care citești povestirea de la cap la coadă ca și cum ar fi scrisă de altcineva și îți verifici impresia Ți-a plăcut? Nu ți-a plăcut? Totul? Sau numai anumite părți? Nu crezi că anumite lucruri ar putea fi evidențiate mai bine? Nu ai descoperit că sunt pasaje în plus? Sau că ar mai trebui să adaugi ceva? Nu ai uitat pe parcurs de tema de la care ai pornit? Ce e de făcut?
Vei observa și un lucru la care poate nu te-ai gândit − că poți aplica în propria ta povestire ce ai învățat la școală despre descriere, dialog, construcția personajelor, cronotopi, înlănțuire, planuri paralele, povestire în ramă și încă multe altele.
pentru a vă ajuta să faceți revizuirea, vă dau o listă concentrată de sfaturi utile mai ales pentru autorii începători. E preluată din cartea Ninei Munteanu Manual de scriere creativă, Paralela 42, 2011. Vă propun să vă recitiți povestirea cu această grilă în față.
- Ti-ai lăsat povestirea să respire înainte de a începe revizuirea?
- Ai îndepărtat toate pasajele plictisitoare?
- Este clară (ai eliminat părțile care nu serveau intriga și nu-ți fluidizau povestea)?
- Reflectă sfârșitul promisiunea făcută la început și oferă o soluție bună?
- Ai închegat toate intrigile secundare și le-ai rezolvat în așa fel încât să aibă sens?
- Ai un început care te prinde imediat?
- Ai făcut la sânge o corectură de ortografie, punctuație, exprimare?
Astfel de sfaturi le-am întâlnit în multe alte cărți despre scriere. Uneori scriitorii ne spun ei înșiși cum creează. Cei mari dintre voi sigur știu ce spune Liviu Rebreanu în „Mărturisiri” despre geneza romanelor sale. Alteori autorii se adresează tinerilor în adevărate manual de scriere creativă. Stephen King, unul dintre cei mai gustați scriitori de romane horror, are o carte celebră, Misterul regelui. Despre scris, Editura Nemira, 2007. Aleg un scurt pasaj din capitolul „Mai mult. Partea I. Usa închisă, ușa deschisă”. După ce ne propune să citim o povestire înainte de revizuire, ne dă un exemplu despre cum funcționează corectura, explicându-ne de fiecare data de ce a procedat astfel.
Hotelul
1408 (1.)
de Stephen King
Mike Enslin era încă în ușa turnantă când îl văzu pe Ostermeyer, Olin (2) directorul hotelului Dolphin, așezat în unul dintre fotoliile moi din foaier. Mike își simți puțin inima grea. Poate că ar fi trebuit să-l aduc iar pe avocatul ăla blestemat cu mine. Și chiar dacă Ostermeyer Olin se hotărâse să mai ridice o barieră sau două între Mike și camera 1408, cu atât mai bine ar fi contribuit la îmbogățirea poveștii când avea în sfârșit să o spună.
„Majoritatea modificărilor sunt tăieri menite să accelereze ritmul poveștii. Am tăiat, avându-l pe Strunk în gînd – „Evitați cuvintele inutile”, dar si pentru a aplica formula amintită înainte: ciorna2 = ciorna 1 – 1o%. Am numerotat câteva modificări pe margine pentru a oferi o scurtă explicație:
(1) Evident Hotelul nu va înlocui niciodată Killdozer! sau Norma Jean, regina termitelor. L-am trecut pur și simplu în pagină când am început să scriu, știind că voi găsi unul mai bun de-a lungul drumului. […] Mie=mi place 1408 pentru că aceasta e o poveste „de etaj 13”, iar cifrele adunate dau treisprezece.
(2) Ostermeyer e un nume lung și încâlcit. Reducându-l la Olin am reușit să-mi scurtez povestea cam cu 15 rânduri dintr-o singură lovitură. […]”
În fotografie sunt copertele celor opt volume online cu ISBN care adună cele mai bune texte trimise de-a lungul anilor pentru secțiunea de scriere creativă a lecturiadelor. Este loc si pentru povestirile generatiei Z.
https://pasaportliterar.wordpress.com/
Până acum am pus din când în când pe grupul de pe facebook blogobalaurii unor cerchiști cu mai multă experiență. De data aceasta aveți blogobalaurul cerchiștilor din clasa a V-a din cercul „Cetatea lecturii” de la Colegiul Național Gh. Lazăr din Sibiu.
Vă propun ca, înainte de a trece la revizuirea propriului blog, să-l deschideți si să-l analizați pe acesta. Cel mai simplu e să transformați în întrebări sfaturile pe care vi le-am dat, înainte de a porni la drum.
- Cerchiștii au răspuns tuturor cerințelor din regulament?
- Se poate deduce cui se adresează?
- Au un jurnal de bord?
- Care e părerea voastră despre structura/organizarea blogului?
- Titlul blogului și titlurile paginilor vi se par expresive?
- Care este părerea voastră despre logo?
- Cum vi se pare designul paginii și culoarea?
- Materialele postate se subordonează titlului paginii respective?
- Citite, materialele vi se par interesante și scrise atractiv?
- Au folosit o diversitate de mijloace media, texte scrise, audio etc.?
- Cum vi se pare formula lor de promovare? Sunteți interesați să vă abonați la blogul lor?
Acum, folosindu-vă de aceleași întrebări, treceți la o revizie „la sânge” a blogului vostru. Mai aveți timp sa faceți completări și restructurări.
Comentarii recente